Gammel Engvej - Gitte J

Dagplejehjemmet ligger på Gl. Engvej i Gørløse.

barn der leget på gulv

Jeg har været dagplejer siden sommeren 1993. Vi har ingen dyr og vores hjem er røgfrit, og så bor vi kun 5 min fra Gørløse station og tæt på Mosen – et dejligt naturområde, hvor spejderne har deres hytter.

Her i min dagpleje har vi god tid – tid til at fordybe os, tid til at gøre andet end det, vi lige har planlagt, tid til at fjolle og grine, tid til at gøre tingene mange gange. Det er en fantastisk oplevelse for et barn at kunne gøre tingene selv, så vi øver os på at lære en masse. Vi skal naturligvis også gøre ting til tiden. For eksempel venter toget ikke på os, så der må vi passe tiden.

Jeg lægger stor vægt på, at vi skal være gode ved hinanden og respektere hinanden. Vi skal tale pænt til hinanden og der skal være plads til alle.

Åbenhed og dialog er vigtige ting i mit samarbejde med jer forældre. Samarbejdet er vigtigt for at skabe gode og trygge rammer for jeres barn i dagplejen.

Vores dag
At gå i dagpleje betyder blandt andet, at jeg sørger for det, børnene får at spise i løbet af dagen. Der er hver dag formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Tidspunkterne for måltiderne varierer noget, for de er tilpasset dagens aktiviteter og børnenes rytme.
Har jeres barn ikke fået morgenmad, eller har  det brug for særlig kost, så finder vi ud af det.
Vi tager en snak om tøj, skiftetøj, bleer og barnevogn/sengetøj, når vi mødes første gang.

Vi følger årstiderne og de aktiviteter, som knytter sig dertil. Dagplejens årshjul og den pædagogiske læreplan er også en del af vores hverdag.
Dialogisk læsning og læse-leg er noget, vi er meget glade for. Vi bruger både de bøger, vi låner fra dagplejen og dem, vi finder på biblioteket.

Udelivet
Vi er ofte udendørs for at bruge kroppen og lege, ude for at se os omkring og ude for at møde andre mennesker. Vi er så heldige, at vi lige i øjeblikket har en ladcykel, så vi kan komme lidt længere væk på tur. Vi deltager gerne i aktiviteter her i lokalområdet.
Vi bruger tid i gymnastiksalen på skolen en gang om ugen. Vi kan rigtigt løbe stærkt, råbe højt og bruge kroppen på redskaberne.
Ved juletid, inviterer skolen os til Lucia og vi kommer i kirken sammen med børn og voksne fra vuggestuen. Vores præst inviterer os indenfor til julehygge med sang og fortællinger om julen. Inden vi går hjem, får vi lige en pebernød eller to.

Ladcykel

Heldagslegestue i Skævinge
Vi er så heldige, at vi har nogle dejlige lokaler i den tidligere institution Stjernen i Skævinge, hvor vi er i heldags legestue. Vi er der hver onsdag. Børnene bliver afleveret og hentet i legestuen.
Heldags legestuen giver os mulighed for at lære alle børnene godt at kende samt at snakke med deres forældre, så vi ikke er fremmede for hinanden, når de kommer i gæstepleje hos os.
Vi benytter os meget af at lave alders-opdelte aktiviteter og ved måltiderne hjælper vi gerne hinandens børn. Det giver så meget at være sammen på den måde, både for os og for børnene.
I legestuen holder vi blandt andet fastelavn, Dagplejens dag, forældre dag, motionsdag og julehygge samt tager på tur til Hundested med frokost på restaurant.