Om dagplejen

Børn i cykel

Velkommen til Hillerøds kommunale dagpleje ordning

I Hillerøds Kommunale Dagpleje, bliver dit barn tilbudt en hverdag i et lille, roligt og trygt miljø, med 3-4 børn og deres dagplejer. En hverdag, hvor der er tid til dit barn, hvor vi giver tid og plads til fordybelse, leg og læring.

Dit barn kommer til at deltage i hverdagens gøremål, planlagte aktiviteter, leg og socialt samvær med de andre dagplejebørn.

Det kendetegnende for dagplejen er, at ting tager den tid det tager, og at hverdagen ikke er alt for skemalagt, men tager udgangspunkt i børnenes behov. Det giver ro og tid til at støtte børnene i deres udvikling – f.eks. god tid til måltiderne, at lære børnene selv at tage overtøj af og på, - god tid til fordybelse og til at udforske blomster, insekter, småsten på gåturen.

Dagplejeren kender ”sine” børn indgående, hvilket både er styrkende for relationen mellem barnet og den voksne, og styrkende for udvikling af barnets kompetencer, idet dagplejeren kan støtte barnet dér, hvor hun kan se, at barnet har brug for ”en hjælpende hånd”.

Det lille miljø med tætte relationer, både børnene imellem, og mellem børnene og den voksne, skaber gode muligheder for at styrke børnene i deres sproglige og sociale udvikling. Der er god tid til snak ved frokostbordet, god tid til at læse en bog og til at støtte børnene i deres konflikter osv.