Grønnegade - Rie

Velkommen hos Annemarie (Rie)

Have

Dagplejehjemmet ligger på Grønnegade i Hillerod.

Velkommen til min dagplejeprofil og tak fordi du kigger med her.

Jeg har været dagplejer siden 1997 og for mig er det et berigende arbejde, som jeg er både stolt af og glad for.
Vi bor i en hyggelig, ældre ejendom tæt på slottet og skoven.
Mit hjem er røgfrit og vi har en stille kat, som mest passer sig selv.

En dør

Nærvær, tryghed, omsorg og udvikling er nogle af mine nøgleord. Jeg tror på, at et trygt barn har al mulighed for at lære og udvikle sig, både fysisk og psykisk.
Mit mål er at styrke det enkelte barns kompetencer og selvværd ved opmærksomhed, respekt, støtte, opmuntring og tid.
Når børnene er trygge, er de bedre rustet til at klare hverdagen og dens udfordringer. De små sejre i hverdagen giver bonus og styrker selvværdet og selvtilliden.
Vi træner selvhjulpenhed, så snart barnet er parat. Man er stolt og glad, når man kan selv. Vi synger, danser og tumler meget, det styrker kroppen.
Jeg arbejder med "babytegn" til de mindste, der ikke kan udtrykke sig endnu.
Det er vigtigt, vi er gode ved hinanden og gode kammerater.

Hverdagen
Børnene møder ind, helst inden kl.9, med mindre vi har aftalt andet.
Har de mindste brug for en morgenlur, så finder vi ud af det. Dagen bruger vi på forskellige aktiviteter. Vi leger, tumler, læser, synger, tager på besøg/tur, er kreative og meget mere. Formiddagsmaden indtages ca. kl. 9:15, og består som regel af brød og frugt. Dagens tema bliver bestemt ud fra årstid, tema, lyst og børneflok. Jeg følger de kommunale læreplanstemaer, de bliver leget ind, så alle kan være med. Jeg bruger nærområdet meget. En skovtur, en fodre-ænder-tur, en indkøbstur, en løbe-på-bakke-tur. Der er læring og udvikling i det hele, det er bare at gribe det. Vi går gerne en tur næsten hver dag, og nogle gange bliver det “ bare” til leg på terrassen. Vi kan også tage på ture med bus og tog til f.eks Gilleleje og Helsingør.

Vi spiser frokost ca kl. 11. Som oftest består frokosten af rugbrødsmadder og grønt. Jeg følger Hillerød Kommunes kostpolitik. Når vi er på besøg eller i legestue, har vi madpakker med og spiser der.
Efter frokost er det sovetid, og børnene bliver puttet.
Efter luren, når børnene vågner, er der eftermiddagsmad og herefter leger vi frem til hente-tid.

Jeg lægger vægt på gensidig åbenhed og tillid og håber på det samme fra jer som forældre.
Er der noget, som I er i tvivl om, eller undrer jer over, så sig endelig til. Et barn er mest tryg, når det kan mærke at mor og far er glade og trygge ved at aflevere det.

Når vi mødes hos hinanden i vores legestuegruppe, synger vi navnesang, alle bliver set og nævnt, og vi bruger derefter sangkufferten, som indeholder ting, der repræsenterer en sang.
Vi har et planlagt og varieret program fra gang til gang, men børnene får også lov til at lege selv - de opbygger gode relationer til andre børn og voksne.

I vintermånederne mødes vi hos hinanden på skift.

Om sommeren er vi på besøg i haverne eller i skoven og nyder naturen.

Have