Hovedgaden - Charlotte

Velkommen hos Charlotte :-)

Charlottes velkomst skilt

Velkommen til min dagpleje.

Jeg bor i en lille oase i Skævinge centrum. I 2002 blev jeg uddannet pædagog. I 17 år arbejdede jeg i daginstitutionen Gadevang asyl, hvor børnene er fra 0 til 18 år. De sidste 3,5 år har jeg arbejdet i indskolingen på Skævinge skole og i HFO’en som skole pædagog.

Jeg har været dagplejer siden august 2022.

Mine egne børn er to store hjemmeboende drenge, Silas er 18 år og Isaak er 14 år. Vi har ingen husdyr og vi er ikke rygere.

Legetøj og lege hjørneKøkken og dukke krog

Grunden til jeg har valgt at blive dagplejer, er fordi jeg mener det er vigtigt, at børn primært er i mindre grupper, hvor miljøet er trygt, genkendeligt og med masser af tid til det enkelte barn. Jeg glæder mig til, at skabe en hverdag med de børn der kommer i dagpleje hos mig, hvor der er plads til at udfolde sig, tid til at fordybe sig, rum til at være sin egen og mulighed for at udvikle sig i sit eget tempo.

En hverdag hos mig vil byde på overordnede faste rutiner med måltider og søvn som en selvfølge, da de basale behov er vigtige for alt trivsel og udvikling. Vi vil synge og danse, lege med legetøj og bygge med klodser, læse bøger, slå koldbøtter og meget, meget mere. Men først og fremmest følger jeg børnenes interesse, alder, behov og udvikling ud fra valg af aktiviteter.

I haven er der forskellige have rum, hvor man kan køre på scooter og lege i sand, men vi vil også gå på jagt efter små insekter, dufte til blomster, kaste med bolde, slå telt op og hvad vi ellers finder på.

Sandkassen med LegetøjSommerfugle på en sommerfugleblomstEn krog i haven

Vi vil tage på ture og opleve den større verden og vi mødes også med de andre dagplejere og deres børn. Turene kan være korte eller længere afhængig af børnenes humør og overskud. En kortere tur kan f.eks. være at gå på biblioteket, i skoven, i netto eller til en legeplads i nærheden. En længere tur kan være de samme steder, men bare med madpakken eller længere væk med bus eller tog.

Jeg forventer et tæt samarbejde med forældre, da jeg tror på, at det giver børnene den bedste trivsel.

Da jeg har en pædagogisk uddannelse bag mig og mange års erfaring fra daginstitution, vil jeg naturligt arbejde med den pædagogiske læreplan og den science didaktiske kompetence udvikling.

Jeg har taget et diplom modul i krop og dannelse, derudover har jeg andre kurser som f.eks. læseleg, drama og førstehjælp.

Hos mig er det vigtigt, at barnet føler sig som en del af et fællesskab. At børnene lærer hinanden at kende, at de kan glæde sig på hinandens vegne og at man kan trøste en kammerat. På den måde udvikles de sociale kompetencer og den personlige udvikling, som er et godt fundament barnet vil bygge videre på gennem livet. Vi bruger hele tiden sproget, som både er kropssprog og verbalt med lyde og senere ord og sætninger.

Forældre skal medbringe bleer, en barnevogn som barnet kan sove i når barnet er under to år, skiftetøj og tøj efter vejr og årstid. Barnet får en garderobeplads hvor der er plads til opbevaring af bleer og tøj, Barnevognen kan stå mandag til fredag hos mig, hvis I ikke skal bruge den derhjemme, ellers medbringer man den bare hver dag.

Tavle med hvem der er kommet i dagGarderoben og barnets egen plads

Venlig Hilsen

Charlotte Jordt Petersen

Man finder mig bag ved netto ved siden af kirkegården.